Selasa, 16 Februari 2010

RASIONAL EMOTIF TERAPI


Tujuan teori

Teori ialah serangkaian idea atau konsep yang digunakan untuk menjelaskan demensi realiti. Teori berbeza dengan idea biasa dalam hal teori dinyatakan dengan formal, dengan istilah yang jelas telah diuju atau dievaluasi dalalam berbagai cara dan konsisten dengan idea ilmia lainnya.
Berkenaan dengan teori kaunseling, penting untuk dinyatakan bahawa serangkaian idea yang membuahkan teori berguna, untuk membantu seorang kaunselor dalam menjalani tugasnya.
Analisis bermanfaat telah dilakukan oleh dua orang psikoanalisis Rapaport dan Gill (1959), yang menyatakan ada tiga model teoretis yang digunakan dalam kaunseling dan terapi.
Pertama, terdapat pernyataan yang dapat diobservasi (observational data).
Kedua, adanya proposisi teoritik (theoritical proposition) yang akan menggabungkan antara satu observasi dengan yang lainnya.
Ketiga, adanya pernyataan asumsi filosofis (philosophical assumption) atau ’meta psikologi’.


Penjelasan atau pemahaman dari sebuah teori

Menjelaskan,, dari perspektif alternatif, sebuah teori menyajikan cara untuk menginterpetasikan pristiwa dengan tujuan memahami berbagai pristiwa. Pemahaman teoretis mengandung sejenis apresiasi sensitif terhadap berbagai faktor yang mungkin shaja memiliki kontribusi terhadap pristiwa tersebut. Pemahaman tersebut tidak akan memberikan prediksi yang pasti, akan tetapi dapat memberikan kemampuan untuk mengantisipasi apa yang akan terjadi dimasa yang akan datang, paling
tidak dalam erti kemungkinan yang harus diperhitungkan.
Memahami, sebagai pemahaman, sebuah teori menyikap alasan dibalik mengapa sesuatau dapt terjadi.
Kecenderungan tahun-tahun kebelakangan ini adalah menganggap teori kaunselaing sebagai kerangka interpretatif, atau ’lensa’, yang menjadikan orna dan terapi dapat dilihat dan dimengerti dengan lebih jelas, ketimbang sebagai kelanjutan model eksplanatoris dalam makna sain tradisional. Namun bagi sebhagian orang, bergeraknya teori psikotrapi dan kaunseling kearah tersebut adalah menghawatirkan kerana ia akan membangkitkan bayang relativisme; Apakah semuanya benar ?. beberapa debat paling sengit dalam bidang ini berpusat pada masalah ini (Fisma, 1999; 2000; Rennei 2000).



Rational – Emotive – Theraphy

Another tyipe of cognitive therapy, one that includes a more elaborate set of assuptions, is known as rational – emotive therapy (RET). According to Albert Ellis (1973), the founder of RET, most people in need of therapy hold a set of irrational and self-defeating beliefs. These include such nations as; they should be competent at everyting and liked by everyone; life should always be fair; quick solutions to problems should be avaliable; and their lives should turn out a certain way. The core problem with such beliefs is that they involve absolutes ­­- "must” and ”shoulds” that allow for no exeptions, no room for making mistakes. When people with such irrational beliefs come up against real-life struggles, they often experience excessive psyichological distress. For example, when a college student who believes he must be liked by everyone isn’t invited to join a fraternity, he may view the rejection as a catastrophe and become deeply depressed, rather than feeling simply sad and disampoited.
In rational-emotive therapy, therapists confront such dysfunctional beliefs vogor ously, using a variety of techniques, including persuasion, challenge, commends, and theoretical arguments (Ellis & MacLaren, 1998).
Studies have shown that RET tecniques often do enable people to reinterprent their negative beliefs and experiences in a more positive light, decreasing the likelihood of becoming depressed (Blatt, Zuroff, Quinlan, & Pilkonis, 1996; Bruder et al, 1997).

SEJARAH HIDUP PELOPOR TEORI R-E-T

Albert Ellis dilahirkan pada tahun 1930 di Pittsburk dan kemudian menetap di New York sejak umur empat tahun. Semasa kanak-kanak beliau telah sembilan kali dimsukkan ke hospital kerana nephiritis dan seterusnya mendapat penyakit renal glycosuria pada umur 19 tahun dan kencing manis pada umur 40 tahun. Walaupun begitu beliu menikmati kehidupan yang aktif kerana beliau berfikiran positif terhadap masalah kesihatannya dan sentiasa menjaganya.
Menyadari beluau boleh mengkaunsel orang dengan baik dan gembira melakukannya, beliau mengambil keputusan untuk menjadi ahli psikologi. Selepas delapan tahun tamaT pengajian kolej, beliau memasuki program psikologi klinikal di Maktab Perguruan Columbia. Beliau mula menjalankan kaunseling perkahwinan, kaunseling keluarga dan terapi seks. Ellis percaya psikoanalisis adalah membentuk psikoterapi yang mendalam. Beliau telah dilatih dalam psikoterapi di Sekolah Karen Horney. Dari tahun 1947 hingga 1953 beliau memperaktikan analisis klasik dan psikoterapi berorientasikan analisis.
Selepas membuat kesimpulan bahaha psiko analisis adlah bentuk rawatan yang tidak saintifik dan superficikal, beliau cuba mengkaji beberapa sistem yang lain. Pada awal 1955 beliau mengabungkan terapi humanistik, falsafah dan tingkah laku untuk membentuk terapi rasional-emitif (yang sekarang dikenal sebagai terapi rasional emotif tngkahlaku). Ellis dikenala sebagai bapa teri RET. Ellis telah membina teori berasaskan kepada kognitif tapi selepas itu beliau telah meluaskan asas terinya yang memasukkan kensep tingkahlaku dan emosi. Teri ini adalah satu usaha yang konsisten untuk memperkenalkan pendekatan pemmikirn logik dan proses kongnitif di dalam kaunseling. Ellis percaya bahawa manusia mempunyai pemikiran dan kepercayaan yang tidak rasional perkara ini lah yang selalu menyebabkan gangguan emosi.


PANDANGAN TERHADAP MANUSIA

Pandangan RET tentang manusia didominasi oleh prinsip bahawa emosi, pemikiran dan perasaan trikat dengan kemas di didalam pisik manusia. RET menekankan semua manusia yang normal berfikir, berperasan dan bertindak dan merekak melakukannya secara bertukar ganti. Pemikiran manusia kerap membentuk perasaan dan tingkahlaku. Perasaan pulan memberi kesan kepada pemikiran dan tindakan. Tindakan pula meberi kesan kepada kepada pemikiran dan perasaan. Walau bagai manapun Albert Ellis (1974) lebih menekankan kepa proses berfikir.
RET menekankan bahawa individu dilahirkan dengan potensi berfikir secara rasional dan tidak rasional. Oleh kerana itu mereka berupaya mencintai, bergembira, berkembang, berintraksi degan orang lain dan mencapi kesempurnaan kendiri. Manusia juga mempunyai kecenderungan untuk merosakkan kediri, menyalahkan kendiri, mempunyai kepercayaan karut, tidak bertolak ansur, membuat kesilapan yang tidak berhenti, suka menangguh kerja, tingkah laku menghalang perkembangan dan pencapaian kesempurnaan kendiri.
Manusia adalah unik keranan ia menciptakan kepercayaan yang mengganggu dan mengulanginya kepada diri sendiri dan ini akan meneruskan gangguan kepada diri mereka. Individu juga mempunyai keupayaan menukar proses kognitif, emotif dan tingkahlaku dengan memilih untuk bertingak balas secara berbeza daripada corak sebelumnya. Ini melibatkan seseorang melatih diri untuk menolak daripada merasa terganggu dan menepis pemikiran tidak rasional degnan mengulangi pemikiran rasional kepada diri sendiri.



KONSEP UTAMA

RET menekankan bahawa emosi dan prasaan yang terganggu adalah hasil daripada pemikiran dan idea manusia. Ellis percaya bahawa gangguan emosi yang dihadapi oleh manusia adalah disebabkan oleh idea yang tersilap atau tidak logik tentang sesuatu situasi. Boleh dikatakan semua individu ingin bergembira sama ada di dalam kehidupan pribadinya atau kerjayanya emosi yang mengganggu kebahagaiaan individu ini biasanya dianggap sebagai tidak sesuai atau merosakan diri.
Terdapat emosi yang sesuai kerana ia menolong manusia mendapat apa yang dimahukan dan mengelak apa yang tidak diperlukan. Contoh emosi yang sesuai ialah gembira, seronok, sayang, ingin tahu, sedih, menyesal, kecewa dan tidak seronok. Emosi seperti marah, murung, bimbang, menyalahkan diri sendiri dan merasa tidak berguna adalah tidak sesuai keranan bukan sahaja ia menyebabkan individu merasa tidak seronok dengan diri sediri tetapi menyebabkan ia terasing dari pada orang lain. Oleh itu kaunselor RET cuba membantu kliennya mendiskriminasi antara perasaan yang sesuai dan tidak sesuai serta meningkatkan emosi ayng sesuai dan mengurangkan atau menghilangkan emosi yang tidak sesuai.
Cory (1996) berpendapat, gangguan emosi adalah disebabkan kepercayaan yang tidak rasional yang dipelajaridari orang-orang signifikan semasa kanak-kanak. Tambahan pula manusia menciptakan dogma tidak rasional serta kepercayaan karut. Selepas itu mansuia secara aktif memasukkan kepercayaan yang merosakkan diri melalui proses saranan kendiri dan ulangan kendiri. Oleh itu, ia adalah pemikiran tidak rasional yang diindokrinasikan dari awal hidup oleh diri sendiri yang membuatkan seseorang bersikap salah yang sentiasa berkembang dalam diri seseorang.
RET menekankan menyalahkan diri sendiri adalah pusat kepada gangguanan emosi. Pendekatan ini berasaskan kepada premis bahawa terdapat idea-idea yang tidak logik yang dipegang oleh individu yang menyebabkan indivudu merdsa tidak selesa dengan kehidupannya dan menghalang ia berpugsi dengan baik sebagai seornag individu yang prosuktif.
Ellis (1962) mengemukakan sebelas pemikiran yang tidak rasional yang sering dipunyai oleh manusia.

1-Individu merasa perlu untuk dikasihi atau sisayangi oleh setiap orang
yang signifikan. Jika ini merupakan tuntutan kendiri yang utama maka ketiaka tidak terpenuhi individu merasa ia tidak perhatikan ibu bapa akhirnya mencari solusi dan perhatian orang lain.
2- Adalah perlu seseorang itu lengkap, cekap dan berjaya jika ia ingin merasa ia orang yang berguna dan diharggai. Ketika matlamat kejayaan yang diimpikan itu kandas, maka ia akan berakhir dengan parasaan rendah diri merasa hidup tiada erti.

3- Sesetengah orang adalah jahat, dan kejam dan orang begini patut disalah kan dan dihukum. Persaan menyalahkan orang lain terus-menerus adalah bentuk emosi yang tidak stabil, merasa tidak dihargai, mengangap orang lain tak pandai menghargi parasaannya. Persaan seperti ini menyebabkan individu jadi pendiam dan mengurung diri.

4- Adalah teruk dan malang apa bila sesuatu yang diharapkan terjadi tidak seperti yang diharapkan. Contoh seperti kes bunuh diri diatas.

5- Perasaan tidak bahagia. Perasaan ini muncul melalui persepsi yang negativ terhadap diri sendiri ketika ditinggal orang yang dicintai, kurangya kasih sayang ibu bapa. kerana perasaan tidak bahagia akhirnta salah mengambil tindakan, seperti mengkonsumsi dada, alkohol, makrempit, bunuh diri dan lainnya.

6- Jika sesuatu itu merbahaya dan merosakkan individu sepatutnya selalu mengambil berat dan memikirkannya. Umpamanya selalu memikirkan orang yang kita cintai telah pergi untuk selamanya. Ini merupakan idea yang tidak rasional.

7- Lebih senang lari dari kesulitan dan tanggung jawab dari pada menghadapinya.

8- Kebergantungan terus menerus terhap orang lain selin individu sendiri termasuk ibu bapa, saudar, kawan dan lainnya. Ketika individu dalam kesorangan merasa tidak dapat berbuat apa-pun termasuk mengambil keputusan. Perkara seperti ini akan mendatangkan reaksi negetip terhadap penilaian kendiri.

9- Pengaruh pristiwa masa lalu. Mungkin sukar pengaruh masalalu tetapi ia tidaklah mustahil untuk mengubahkannya seperti pecandu alkohol. Masa lalu bukan satu alasan untuk merobah sikap.

10- Individu sangat megambil berat dan merasa susa hati dengan masalah orang lain.

11- Selalu ingin setiap masalah diselesaikan dengan sempurna. sedangkan tak setiap masalah boleh diselesikan dengan sempurna.

Sebelas pemikiran yang tidak rasional disebutkan itu merupakan punca yang menimbulkan problem dikalangan remaja serta mengancam daya tahan dan semangat juang untuk terus bertahan hidup menjadi generasi sebagai mana yang diharapkan.

Ellis menciptakan formula tentang prinsip gangguan emosi berdasarkan konsep A-B-C-D dan E

-A, (pristiwa).
Contoh kes; fatimah fatimah dimarahi bosnya, kernana melakukan sesuatu yang semestinya majikan fatimah tak perlu marah-marah, kerana bagi fatimah masalh itu bukanlah besar sangt.

-B, (kepercayaan).
Persepsi yang yang di rasakan oleh fatimah majikannya betul-betul benci kepada dia buktinya kesalahan sedikit sahaja ia marah dan cakap yang bukan-bukan.

-C, (emosi yang terhasil)
Fatimah merasa ia tidak dihargai, tidak dilayani sebagai mena semestinya seorang manusia, ia merasa terhina, merasa rendah diri beginilah kalau kerja dengan orang. Dan ia merasa seakan-akan hidup ini tak ada gunanya.

-D, (pertikaian)

antara kepercayaan yang dipersepsikan.
Fatimah membolak balik pemikirannya terhadap kejadian itu, kenapa bos boleh marah macam itu, mungkin ia sudah tak sukakan fatimah kerja ditempat dia, atau ia mencari alasan supaya fatimah lekas lari dari tempat kerja ini.

-E, (emosi normal).
Sebetulnya menurut emosi yang normal Fatimah jangan berfikir yang bukan-bukan, bos marah bukan disebabkan ia tak sukakan Fatimah, bukan ia tidak menghargai Fatimah tapi bos marah dikerana ia betul-betul menjaga kualiti produk kerja jangan sampai dibawah standard, kalau sarikat yang rugi semua pekerja akan menerima dampaknya. Bukan bererti bos marah untuk menjelek-jelek para pekerjanya.




PROSES DAN TUJUAN TEORI R-E-T DALAM KAUNSELING

Tertapi RET menolong klien mengakui perasaan dan tingkahlakunyayang tidak sesuai, menerima tanggung jawab di atas ketidak sesuaian itu dan menentukan punca penyebab masalahnya. RET juga member langkah-langkah dalam menolong klien untuk meninggalkan idea yang tersilap, sebagai berikut:

Langkah pertama, ialah menunjukan kepada klien bahawa ia tidak logik, menolongnya memamahami bagai mana dan mengapa dan mengapa mereka menjadi begini. Kaunselor juga menunjukkan hubungan antara idea yang tidak rasional dengangan gangguan yang emosi yang dialami hingga klien merasakan hidup tidak bahagaia. Dengan berbiat demikian klien menjadi sedar keadaan yang dihadapi untuk memperbaiki fungsi gangguan emosi. Tambahan pulan celik akanl yang diperolehi dapat menolong klien mengurangkan rasa tidak berdaya dan sedih dengan menunjukkan kepada mereka bahawa mereka bukanlah mengsa kepada kuasa luaran tetapi mereka boleh mengawlnya. Celik akal ini juga mengahala klien untuk memahami hubungan antara nilai, sikap dan kata-kata ’sepatutnya’, ’seharusnya’ dan ’emestinya’. Yang telah menjadi sebati dengan diri seseorang yang selalu disarankan kepada diri sendiri sehingga menjadi idea yang tidak rasional.
Kaunselor perlu menerima maklum balas secara berterusan untuk menyemak sama ada klien benar-benar faham apa yang diajarkan oleh kaunselor . secara khususnya klien perlu menghayati tiga asas celik akal daram teori RET.

-1- Idividu secara asas menyusahkan fikiran dan perasaan melalui kepercayaannya
-2- Kesusahan pada masa kini tidak disebabkan oleh kesusahan sebelumnya.
-3- Indivudu akan berfikir secara rasional jika ia menukar cara berfikir yang tidak rasional melalui cara bekerja dan cara memeperaktikkan tingkahlaku.

Langkah kedua, ialah menolongk klien mempercayai bahawa kepercayaan seseorang boleh dicabar dan diubah. Ini membenarkan klien meneroka pemikirannya secara logik dan menentukan jika pemikiran ini sesuai – iaitu yang menyeronokkan atau atau yang dapat menolongnya mengubah situasi yang boleh dipertikaikan atau tidak sesuai dan mendatangkan ketidak selesaan dalam hidup.
Kaunselor akan memeprtikaikan idea klien yang tidak rasional secara terus menerus. Kaedah mempertikaikan ini adalah mengguna cara menyoal dan mencabar keesahan idea yang dipegang oleh klien tentang dirinya. Melalui proses ini kaunselor cuba mengajar klien mempertikaikan sendiri cara ia berfikir agar ia dapat mencapai matlamat betfikir secara rasional dengan sendiri.

Langkah akhir, melibatkan menolong klien pergi lebih dari mencabar idea yang tidak rasional iaitu mengindoktronasikan semuala secara rasional. Ini termasuk menangani idea yang tidak rasional yang utama juga membina falsafah hidup yang lebih rasional untuk mengelak ia menjadi mangsa pemikiran yang tidak rasional. Falsafah hidup melibatkan megnaganti sikap yang tidak rasional kepada yang rasional yang menolong menhilangkan emosi negatif yang mengganggu, dan tingkahlaku yang merosak diri.

TEKNIK DAN PROSEDUR R-E-T

RET membenarkan kaunselor megngunakan teknik secara fleksibel. Kaunselor boleh menggunakan teknik dan prosedur secara elektrik. Kesemua teknik tingkahlaku boleh digunakan oleh kaunselor RET. Tambahan itu Ellis menggunakan berbagaikaedah megajarklien seperti menggunakan pamlet, buku, perakam kaset, filem, projektor, komputer danlainnya. Untuk menunjukkan pemikiran tidak rasional klien yang mengganggu kehidupannya. Ellis mengakui bahawa terdapat pelbagaik teknik unutk mengaubah manusia dan didalam RET teknik utama yang dicadang kan ialah megnajar secara aktif dan direktif.
Ellis merasakan teknik seperti kartarsis, analisis mimpi, perkaitan bebas, interpretasi penentangan dan analisis transferen berjaya membantu klien mengenali pemikirannya yang tidak rasional tetap mengambil masa yang lama. Hubungan yang diwujudkan antara kaunselor dan klien secara hubungan menyokong digunakan pada peringkat permulaan proses kaunseling, untuk klien merasa ia dihormati dan dapat meluahkan prasaan.
Selepas itu kaunselor RET mula memainkan peranan yang aktif dari segi mengajar semula klien. Kaunselor menunjukkan punca ketidakrasionalan pemikiran yang menjadi gangguan hidupnya. Klien ditunjukkan ayat-ayat yang tidak rasional dan tidak logik yang selama ini telah dihayati oleh klien. Kaunselor akan cuba membuangkan idea-idea ini dari pemikiran klien, menunjukkan bagaimana berfikir semula, mencabar untuk membuat pemikiran yang dihayati adalah yang lojik dan rasional.
Ellis juga menekankan penggunaan tugasan kerja rumah yang diberi oleh kaunselor. Kerja rumah ini termasuk memberi kerja untuk dicuba oleh klien di luar sesi, menggalakkan klien mengambil resiko atau membiarkan klien merasa gagal semasa mencuba sesuatu tingkahlaku. Ini dapat membuatkan klien:

-4- Mempertikaikan idea bahawa kegagalan bukanlah suatu yang dahsyat.
-5- Bagaimana menangani perasaan kegagalan dengan berfikir lebih positif
Kerja rumah juga termasuk melakukan kerja-kerja kognitif seperti membaca bahan khusus seperti borang menolong sendiri untuk menganalisis konsep ABC dan bekerja kearah mempertikaikan pemikiran yang tidak rasional. Hasilnya klien diharapkan dapat mengantikan falsafah yang tidak rasional kepada yang rasional dan logik. Tambahan itu kaunselor mengarah klien kepada idea-idea utama yang tidak rasional yang telah menjadi budaya pemikiran masyarakat dan memberikan idaea yang rasional serta menewrkan perlindungan kepada gangguan pada masa akan datang.


Tujuan teori

Teori ialah serangkaian idea atau konsep yang digunakan untuk menjelaskan demensi realiti. Teori berbeza dengan idea biasa dalam hal teori dinyatakan dengan formal, dengan istilah yang jelas telah diuju atau dievaluasi dalalam berbagai cara dan konsisten dengan idea ilmia lainnya.
Berkenaan dengan teori kaunseling, penting untuk dinyatakan bahawa serangkaian idea yang membuahkan teori berguna, untuk membantu seorang kaunselor dalam menjalani tugasnya.
Analisis bermanfaat telah dilakukan oleh dua orang psikoanalisis Rapaport dan Gill (1959), yang menyatakan ada tiga model teoretis yang digunakan dalam kaunseling dan terapi.
Pertama, terdapat pernyataan yang dapat diobservasi (observational data).
Kedua, adanya proposisi teoritik (theoritical proposition) yang akan menggabungkan antara satu observasi dengan yang lainnya.
Ketiga, adanya pernyataan asumsi filosofis (philosophical assumption) atau ’meta psikologi’.


Penjelasan atau pemahaman dari sebuah teori

Menjelaskan,, dari perspektif alternatif, sebuah teori menyajikan cara untuk menginterpetasikan pristiwa dengan tujuan memahami berbagai pristiwa. Pemahaman teoretis mengandung sejenis apresiasi sensitif terhadap berbagai faktor yang mungkin shaja memiliki kontribusi terhadap pristiwa tersebut. Pemahaman tersebut tidak akan memberikan prediksi yang pasti, akan tetapi dapat memberikan kemampuan untuk mengantisipasi apa yang akan terjadi dimasa yang akan datang, paling
tidak dalam erti kemungkinan yang harus diperhitungkan.
Memahami, sebagai pemahaman, sebuah teori menyikap alasan dibalik mengapa sesuatau dapt terjadi.
Kecenderungan tahun-tahun kebelakangan ini adalah menganggap teori kaunselaing sebagai kerangka interpretatif, atau ’lensa’, yang menjadikan orna dan terapi dapat dilihat dan dimengerti dengan lebih jelas, ketimbang sebagai kelanjutan model eksplanatoris dalam makna sain tradisional. Namun bagi sebhagian orang, bergeraknya teori psikotrapi dan kaunseling kearah tersebut adalah menghawatirkan kerana ia akan membangkitkan bayang relativisme; Apakah semuanya benar ?. beberapa debat paling sengit dalam bidang ini berpusat pada masalah ini (Fisma, 1999; 2000; Rennei 2000).



Rational – Emotive – Theraphy

Another tyipe of cognitive therapy, one that includes a more elaborate set of assuptions, is known as rational – emotive therapy (RET). According to Albert Ellis (1973), the founder of RET, most people in need of therapy hold a set of irrational and self-defeating beliefs. These include such nations as; they should be competent at everyting and liked by everyone; life should always be fair; quick solutions to problems should be avaliable; and their lives should turn out a certain way. The core problem with such beliefs is that they involve absolutes ­­- "must” and ”shoulds” that allow for no exeptions, no room for making mistakes. When people with such irrational beliefs come up against real-life struggles, they often experience excessive psyichological distress. For example, when a college student who believes he must be liked by everyone isn’t invited to join a fraternity, he may view the rejection as a catastrophe and become deeply depressed, rather than feeling simply sad and disampoited.
In rational-emotive therapy, therapists confront such dysfunctional beliefs vogor ously, using a variety of techniques, including persuasion, challenge, commends, and theoretical arguments (Ellis & MacLaren, 1998).
Studies have shown that RET tecniques often do enable people to reinterprent their negative beliefs and experiences in a more positive light, decreasing the likelihood of becoming depressed (Blatt, Zuroff, Quinlan, & Pilkonis, 1996; Bruder et al, 1997).

SEJARAH HIDUP PELOPOR TEORI R-E-T

Albert Ellis dilahirkan pada tahun 1930 di Pittsburk dan kemudian menetap di New York sejak umur empat tahun. Semasa kanak-kanak beliau telah sembilan kali dimsukkan ke hospital kerana nephiritis dan seterusnya mendapat penyakit renal glycosuria pada umur 19 tahun dan kencing manis pada umur 40 tahun. Walaupun begitu beliu menikmati kehidupan yang aktif kerana beliau berfikiran positif terhadap masalah kesihatannya dan sentiasa menjaganya.
Menyadari beluau boleh mengkaunsel orang dengan baik dan gembira melakukannya, beliau mengambil keputusan untuk menjadi ahli psikologi. Selepas delapan tahun tamaT pengajian kolej, beliau memasuki program psikologi klinikal di Maktab Perguruan Columbia. Beliau mula menjalankan kaunseling perkahwinan, kaunseling keluarga dan terapi seks. Ellis percaya psikoanalisis adalah membentuk psikoterapi yang mendalam. Beliau telah dilatih dalam psikoterapi di Sekolah Karen Horney. Dari tahun 1947 hingga 1953 beliau memperaktikan analisis klasik dan psikoterapi berorientasikan analisis.
Selepas membuat kesimpulan bahaha psiko analisis adlah bentuk rawatan yang tidak saintifik dan superficikal, beliau cuba mengkaji beberapa sistem yang lain. Pada awal 1955 beliau mengabungkan terapi humanistik, falsafah dan tingkah laku untuk membentuk terapi rasional-emitif (yang sekarang dikenal sebagai terapi rasional emotif tngkahlaku). Ellis dikenala sebagai bapa teri RET. Ellis telah membina teori berasaskan kepada kognitif tapi selepas itu beliau telah meluaskan asas terinya yang memasukkan kensep tingkahlaku dan emosi. Teri ini adalah satu usaha yang konsisten untuk memperkenalkan pendekatan pemmikirn logik dan proses kongnitif di dalam kaunseling. Ellis percaya bahawa manusia mempunyai pemikiran dan kepercayaan yang tidak rasional perkara ini lah yang selalu menyebabkan gangguan emosi.


PANDANGAN TERHADAP MANUSIA

Pandangan RET tentang manusia didominasi oleh prinsip bahawa emosi, pemikiran dan perasaan trikat dengan kemas di didalam pisik manusia. RET menekankan semua manusia yang normal berfikir, berperasan dan bertindak dan merekak melakukannya secara bertukar ganti. Pemikiran manusia kerap membentuk perasaan dan tingkahlaku. Perasaan pulan memberi kesan kepada pemikiran dan tindakan. Tindakan pula meberi kesan kepada kepada pemikiran dan perasaan. Walau bagai manapun Albert Ellis (1974) lebih menekankan kepa proses berfikir.
RET menekankan bahawa individu dilahirkan dengan potensi berfikir secara rasional dan tidak rasional. Oleh kerana itu mereka berupaya mencintai, bergembira, berkembang, berintraksi degan orang lain dan mencapi kesempurnaan kendiri. Manusia juga mempunyai kecenderungan untuk merosakkan kediri, menyalahkan kendiri, mempunyai kepercayaan karut, tidak bertolak ansur, membuat kesilapan yang tidak berhenti, suka menangguh kerja, tingkah laku menghalang perkembangan dan pencapaian kesempurnaan kendiri.
Manusia adalah unik keranan ia menciptakan kepercayaan yang mengganggu dan mengulanginya kepada diri sendiri dan ini akan meneruskan gangguan kepada diri mereka. Individu juga mempunyai keupayaan menukar proses kognitif, emotif dan tingkahlaku dengan memilih untuk bertingak balas secara berbeza daripada corak sebelumnya. Ini melibatkan seseorang melatih diri untuk menolak daripada merasa terganggu dan menepis pemikiran tidak rasional degnan mengulangi pemikiran rasional kepada diri sendiri.



KONSEP UTAMA

RET menekankan bahawa emosi dan prasaan yang terganggu adalah hasil daripada pemikiran dan idea manusia. Ellis percaya bahawa gangguan emosi yang dihadapi oleh manusia adalah disebabkan oleh idea yang tersilap atau tidak logik tentang sesuatu situasi. Boleh dikatakan semua individu ingin bergembira sama ada di dalam kehidupan pribadinya atau kerjayanya emosi yang mengganggu kebahagaiaan individu ini biasanya dianggap sebagai tidak sesuai atau merosakan diri.
Terdapat emosi yang sesuai kerana ia menolong manusia mendapat apa yang dimahukan dan mengelak apa yang tidak diperlukan. Contoh emosi yang sesuai ialah gembira, seronok, sayang, ingin tahu, sedih, menyesal, kecewa dan tidak seronok. Emosi seperti marah, murung, bimbang, menyalahkan diri sendiri dan merasa tidak berguna adalah tidak sesuai keranan bukan sahaja ia menyebabkan individu merasa tidak seronok dengan diri sediri tetapi menyebabkan ia terasing dari pada orang lain. Oleh itu kaunselor RET cuba membantu kliennya mendiskriminasi antara perasaan yang sesuai dan tidak sesuai serta meningkatkan emosi ayng sesuai dan mengurangkan atau menghilangkan emosi yang tidak sesuai.
Cory (1996) berpendapat, gangguan emosi adalah disebabkan kepercayaan yang tidak rasional yang dipelajaridari orang-orang signifikan semasa kanak-kanak. Tambahan pula manusia menciptakan dogma tidak rasional serta kepercayaan karut. Selepas itu mansuia secara aktif memasukkan kepercayaan yang merosakkan diri melalui proses saranan kendiri dan ulangan kendiri. Oleh itu, ia adalah pemikiran tidak rasional yang diindokrinasikan dari awal hidup oleh diri sendiri yang membuatkan seseorang bersikap salah yang sentiasa berkembang dalam diri seseorang.
RET menekankan menyalahkan diri sendiri adalah pusat kepada gangguanan emosi. Pendekatan ini berasaskan kepada premis bahawa terdapat idea-idea yang tidak logik yang dipegang oleh individu yang menyebabkan indivudu merdsa tidak selesa dengan kehidupannya dan menghalang ia berpugsi dengan baik sebagai seornag individu yang prosuktif.
Ellis (1962) mengemukakan sebelas pemikiran yang tidak rasional yang sering dipunyai oleh manusia.

1-Individu merasa perlu untuk dikasihi atau sisayangi oleh setiap orang
yang signifikan. Jika ini merupakan tuntutan kendiri yang utama maka ketiaka tidak terpenuhi individu merasa ia tidak perhatikan ibu bapa akhirnya mencari solusi dan perhatian orang lain.
2- Adalah perlu seseorang itu lengkap, cekap dan berjaya jika ia ingin merasa ia orang yang berguna dan diharggai. Ketika matlamat kejayaan yang diimpikan itu kandas, maka ia akan berakhir dengan parasaan rendah diri merasa hidup tiada erti.

3- Sesetengah orang adalah jahat, dan kejam dan orang begini patut disalah kan dan dihukum. Persaan menyalahkan orang lain terus-menerus adalah bentuk emosi yang tidak stabil, merasa tidak dihargai, mengangap orang lain tak pandai menghargi parasaannya. Persaan seperti ini menyebabkan individu jadi pendiam dan mengurung diri.

4- Adalah teruk dan malang apa bila sesuatu yang diharapkan terjadi tidak seperti yang diharapkan. Contoh seperti kes bunuh diri diatas.

5- Perasaan tidak bahagia. Perasaan ini muncul melalui persepsi yang negativ terhadap diri sendiri ketika ditinggal orang yang dicintai, kurangya kasih sayang ibu bapa. kerana perasaan tidak bahagia akhirnta salah mengambil tindakan, seperti mengkonsumsi dada, alkohol, makrempit, bunuh diri dan lainnya.

6- Jika sesuatu itu merbahaya dan merosakkan individu sepatutnya selalu mengambil berat dan memikirkannya. Umpamanya selalu memikirkan orang yang kita cintai telah pergi untuk selamanya. Ini merupakan idea yang tidak rasional.

7- Lebih senang lari dari kesulitan dan tanggung jawab dari pada menghadapinya.

8- Kebergantungan terus menerus terhap orang lain selin individu sendiri termasuk ibu bapa, saudar, kawan dan lainnya. Ketika individu dalam kesorangan merasa tidak dapat berbuat apa-pun termasuk mengambil keputusan. Perkara seperti ini akan mendatangkan reaksi negetip terhadap penilaian kendiri.

9- Pengaruh pristiwa masa lalu. Mungkin sukar pengaruh masalalu tetapi ia tidaklah mustahil untuk mengubahkannya seperti pecandu alkohol. Masa lalu bukan satu alasan untuk merobah sikap.

10- Individu sangat megambil berat dan merasa susa hati dengan masalah orang lain.

11- Selalu ingin setiap masalah diselesaikan dengan sempurna. sedangkan tak setiap masalah boleh diselesikan dengan sempurna.

Sebelas pemikiran yang tidak rasional disebutkan itu merupakan punca yang menimbulkan problem dikalangan remaja serta mengancam daya tahan dan semangat juang untuk terus bertahan hidup menjadi generasi sebagai mana yang diharapkan.

Ellis menciptakan formula tentang prinsip gangguan emosi berdasarkan konsep A-B-C-D dan E

-A, (pristiwa).
Contoh kes; fatimah fatimah dimarahi bosnya, kernana melakukan sesuatu yang semestinya majikan fatimah tak perlu marah-marah, kerana bagi fatimah masalh itu bukanlah besar sangt.

-B, (kepercayaan).
Persepsi yang yang di rasakan oleh fatimah majikannya betul-betul benci kepada dia buktinya kesalahan sedikit sahaja ia marah dan cakap yang bukan-bukan.

-C, (emosi yang terhasil)
Fatimah merasa ia tidak dihargai, tidak dilayani sebagai mena semestinya seorang manusia, ia merasa terhina, merasa rendah diri beginilah kalau kerja dengan orang. Dan ia merasa seakan-akan hidup ini tak ada gunanya.

-D, (pertikaian)

antara kepercayaan yang dipersepsikan.
Fatimah membolak balik pemikirannya terhadap kejadian itu, kenapa bos boleh marah macam itu, mungkin ia sudah tak sukakan fatimah kerja ditempat dia, atau ia mencari alasan supaya fatimah lekas lari dari tempat kerja ini.

-E, (emosi normal).
Sebetulnya menurut emosi yang normal Fatimah jangan berfikir yang bukan-bukan, bos marah bukan disebabkan ia tak sukakan Fatimah, bukan ia tidak menghargai Fatimah tapi bos marah dikerana ia betul-betul menjaga kualiti produk kerja jangan sampai dibawah standard, kalau sarikat yang rugi semua pekerja akan menerima dampaknya. Bukan bererti bos marah untuk menjelek-jelek para pekerjanya.




PROSES DAN MATLAMAT TEORI R-E-T DALAM KAUNSELING

Tertapi RET menolong klien mengakui perasaan dan tingkahlakunyayang tidak sesuai, menerima tanggung jawab di atas ketidak sesuaian itu dan menentukan punca penyebab masalahnya. RET juga member langkah-langkah dalam menolong klien untuk meninggalkan idea yang tersilap, sebagai berikut:

Langkah pertama, ialah menunjukan kepada klien bahawa ia tidak logik, menolongnya memamahami bagai mana dan mengapa dan mengapa mereka menjadi begini. Kaunselor juga menunjukkan hubungan antara idea yang tidak rasional dengangan gangguan yang emosi yang dialami hingga klien merasakan hidup tidak bahagaia. Dengan berbiat demikian klien menjadi sedar keadaan yang dihadapi untuk memperbaiki fungsi gangguan emosi. Tambahan pulan celik akanl yang diperolehi dapat menolong klien mengurangkan rasa tidak berdaya dan sedih dengan menunjukkan kepada mereka bahawa mereka bukanlah mengsa kepada kuasa luaran tetapi mereka boleh mengawlnya. Celik akal ini juga mengahala klien untuk memahami hubungan antara nilai, sikap dan kata-kata ’sepatutnya’, ’seharusnya’ dan ’emestinya’. Yang telah menjadi sebati dengan diri seseorang yang selalu disarankan kepada diri sendiri sehingga menjadi idea yang tidak rasional.
Kaunselor perlu menerima maklum balas secara berterusan untuk menyemak sama ada klien benar-benar faham apa yang diajarkan oleh kaunselor . secara khususnya klien perlu menghayati tiga asas celik akal daram teori RET.

-1- Idividu secara asas menyusahkan fikiran dan perasaan melalui kepercayaannya
-2- Kesusahan pada masa kini tidak disebabkan oleh kesusahan sebelumnya.
-3- Indivudu akan berfikir secara rasional jika ia menukar cara berfikir yang tidak rasional melalui cara bekerja dan cara memeperaktikkan tingkahlaku.

Langkah kedua, ialah menolongk klien mempercayai bahawa kepercayaan seseorang boleh dicabar dan diubah. Ini membenarkan klien meneroka pemikirannya secara logik dan menentukan jika pemikiran ini sesuai – iaitu yang menyeronokkan atau atau yang dapat menolongnya mengubah situasi yang boleh dipertikaikan atau tidak sesuai dan mendatangkan ketidak selesaan dalam hidup.
Kaunselor akan memeprtikaikan idea klien yang tidak rasional secara terus menerus. Kaedah mempertikaikan ini adalah mengguna cara menyoal dan mencabar keesahan idea yang dipegang oleh klien tentang dirinya. Melalui proses ini kaunselor cuba mengajar klien mempertikaikan sendiri cara ia berfikir agar ia dapat mencapai matlamat betfikir secara rasional dengan sendiri.

Langkah akhir, melibatkan menolong klien pergi lebih dari mencabar idea yang tidak rasional iaitu mengindoktronasikan semuala secara rasional. Ini termasuk menangani idea yang tidak rasional yang utama juga membina falsafah hidup yang lebih rasional untuk mengelak ia menjadi mangsa pemikiran yang tidak rasional. Falsafah hidup melibatkan megnaganti sikap yang tidak rasional kepada yang rasional yang menolong menhilangkan emosi negatif yang mengganggu, dan tingkahlaku yang merosak diri.

TEKNIK DAN PROSEDUR R-E-T

RET membenarkan kaunselor megngunakan teknik secara fleksibel. Kaunselor boleh menggunakan teknik dan prosedur secara elektrik. Kesemua teknik tingkahlaku boleh digunakan oleh kaunselor RET. Tambahan itu Ellis menggunakan berbagaikaedah megajarklien seperti menggunakan pamlet, buku, perakam kaset, filem, projektor, komputer danlainnya. Untuk menunjukkan pemikiran tidak rasional klien yang mengganggu kehidupannya. Ellis mengakui bahawa terdapat pelbagaik teknik unutk mengaubah manusia dan didalam RET teknik utama yang dicadang kan ialah megnajar secara aktif dan direktif.
Ellis merasakan teknik seperti kartarsis, analisis mimpi, perkaitan bebas, interpretasi penentangan dan analisis transferen berjaya membantu klien mengenali pemikirannya yang tidak rasional tetap mengambil masa yang lama. Hubungan yang diwujudkan antara kaunselor dan klien secara hubungan menyokong digunakan pada peringkat permulaan proses kaunseling, untuk klien merasa ia dihormati dan dapat meluahkan prasaan.
Selepas itu kaunselor RET mula memainkan peranan yang aktif dari segi mengajar semula klien. Kaunselor menunjukkan punca ketidakrasionalan pemikiran yang menjadi gangguan hidupnya. Klien ditunjukkan ayat-ayat yang tidak rasional dan tidak logik yang selama ini telah dihayati oleh klien. Kaunselor akan cuba membuangkan idea-idea ini dari pemikiran klien, menunjukkan bagaimana berfikir semula, mencabar untuk membuat pemikiran yang dihayati adalah yang lojik dan rasional.
Ellis juga menekankan penggunaan tugasan kerja rumah yang diberi oleh kaunselor. Kerja rumah ini termasuk memberi kerja untuk dicuba oleh klien di luar sesi, menggalakkan klien mengambil resiko atau membiarkan klien merasa gagal semasa mencuba sesuatu tingkahlaku. Ini dapat membuatkan klien:

-4- Mempertikaikan idea bahawa kegagalan bukanlah suatu yang dahsyat.
-5- Bagaimana menangani perasaan kegagalan dengan berfikir lebih positif
Kerja rumah juga termasuk melakukan kerja-kerja kognitif seperti membaca bahan khusus seperti borang menolong sendiri untuk menganalisis konsep ABC dan bekerja kearah mempertikaikan pemikiran yang tidak rasional. Hasilnya klien diharapkan dapat mengantikan falsafah yang tidak rasional kepada yang rasional dan logik. Tambahan itu kaunselor mengarah klien kepada idea-idea utama yang tidak rasional yang telah menjadi budaya pemikiran masyarakat dan memberikan idaea yang rasional serta menewrkan perlindungan kepada gangguan pada masa akan datang.

1 komentar:

  1. 1xbet - Best Bookmaker, Online and Betting | Horse Betting
    1xbet is a bookmaker from Malta that 과천 출장샵 offers 거제 출장마사지 a wide 서울특별 출장안마 range 충주 출장안마 of betting markets. You can bet on horse racing, greyhound racing, sports 1xbet app betting,

    BalasHapus