Sabtu, 27 Februari 2010

DIAGNOSIS PENYAKIT MENTAL KEGELISAHAN

DIAGNOSIS PENYAKIT MENTAL

KEGELISAHAN DAN KEPANIKAN

PSYCIATRIC

Anxiety (kegelisahan)

Anxiety is negative mood state characterized by bodily symtoms of physical tension, and apprehension about the future. ( American Psyciatric Association, 1994; Barlow, 2002)

kecelaruan mood yang negaif ia terhsil dari ramalan-ramalan negatif individu terhadap kemungkinan yang akan terjadi. Sementara itu indivudu merasa takut dengan kemungkinan tersebut, sehingga menimbulkan kecemasan dan kegelisahan. Individu yang mengalami kecelaruan mood seperti anxiety ini menunjukkan tanda-tanda seperti otot menjadi tegang, badan berpeluh dingin, pucat dan kelihatan tidak tenang.

Ketidaksediaan individu dalam menerima tindak balas dari persekitaran adalah punca utama yang menyumbang kepada anxiety, seperti contoh; individu besok pagi akan mengadakan temu duga (wawancara) dengan ketua pejabat disebuah syarikat. Sebelum temuduga dilaksanakan individu akan membuat ramalan-ramalan bagaimana temu duga tersebut dilaksanakan. Dari ramalan-ramalan individu itu akan menimbulkan beragam pentapsiran yang pada akhirnya indidividu akan digiring kepada perasangka yang negatif; merasa takut, hilang kepercayaan diri, dan lain sebagainya.

Perasaan takut dan rasa cemas akan menunjukkan reaksi yang sama individu akan merasa tidak tenteram dengan gangguan emosi tersebut. Perasaan cemas dan ketakutan jika dihadapi dengan benar ia akan mendatangkan kebaikan bagi seseorang, kerana ia merupakan sistem kontrol (control sysetm) untuk kesetabilan emosi terhadap perubahan yang berlaku dan dihadpi kepada suasana yang baru. Seperti rasa cemas yang dihadpi ketika ingin mengahadapi ujian. Dengan adanya rasa seperti ini inidividu berusaha untuk belajar kerana takut ia akan mendapat nilai buruk dalam peperiksaan itu. Seperti yang diaktakan Howard Liddell; 1994. Anxiety merupakan ramalan, bayangan-bayangan terhadap kemungkinan yang akan dihadapi (shadow of intelligence).

First proposed this idea when he called anxiety the ” shadow of intelligence”. He thought the human ability to plan in some detail for the future was connected to that gnawing feeling that things could go wrong and we had better be prepared for them. This is why anxiety is a future-oriented mood state. If you were to put into word you might say, ”someting might go wrong, and I’m not sure I can deal with it, but I’ve got to be ready to try.” ”Maybe I’d better study a litte harder ( or check the mirror one more time before my date, or do a litte more research on that company before the interviw).”

(Howard Liddell; 1994)

Kegelishan dan persaan cemas jika terus menerus dibiarkan dan individu tidak menunjukkan sembarang perubahan untuk kembali kepada perasaan yang normal maka ditakutkan individu akan terdedah kepada ganguan mental yang lebih serius ialah panic. Panik berpunca dari kegagalan idividu dalam megnatasi persaan gelisah dan cemas.

Berdasarkan diskrip DSM-IV ( three basic types of panic attacks). Panik meliputi ruang dan waktu berdasarkan keadaan individu terperangkap dalam suatu keadan dan bagaimana cara ia menyikapi keadaan tersebut. Dari dimensi keadan yang dikategorikan berdasarkan catatan DSM-IV maka panik meliputi tiga keadaan yang memungkinkan individu jebak secara langsung kepada panik. Ialah;

- Situational Bound (cued)

- Unexpected (uncued)

- Situationally Predisposed


Situational Bound (cued)

Kepanikan seperti individu hadapi suasana yang serba terbatas denga waktu yang sempit, individu berusaha untuk melawan antara lajunya waktu dan kemampuan yang ia miliki dalam mengatasi masalah seperti contoh; individu tiba-tiba dikejutkan dengan kabar besok akan diadakan peperiksaan sementara sebelum ini tidak ada maklumat yang memberi tahu bahawa besok pagi akan diadakan ujian. Dalam keadaan yang seperti ini ini dividu akan mengalami kepanikan sehingga menghilangkan fokus dan besar kemungkinan terdedah dalam masalah ketakutan (untuk menghadapi ujian), sebab kenapa ?

Dala keadaan seperti ini perasaan individu didominasi oleh ramalan-ramalan yang bukan-bukan serta mengalami perobahan emosi yang tiba-tiba, sementara individu tidak siap dengan perobahan tersebut.

Unexpected (uncued)

Panik yang disebabakan oleh gelagat yang tidak baik atau tanda-tanda yang menunjukkan sesuatu yang akan mengancam keselamatan individu seperti contoh; seseorang lagi didalam hutan tiba-tiba ia ternampak ada bunyi seperti suara harimau atau indiviudu mendengar berita berita di TV Kapal Terbang MAS terjatuh, sementara ada keluarga individu yang pada ketika itu sedang mengadakan travel kebetulan yang dinaiki keluarga individu kapal terbang syarikat yang sama. Maka secara otomatik respon emosi akan menunjukkan kecemasan dan rasa panik disebabakan individu merasa kahwatir jangan-jangan kapal terbang yang mengalami insiden tersebut yang ditumpangi keluarganya.

Situationally Predisposed

Kepanikan yang terjadi disebabkan koleh pengaruh keadaan. Keadaan yang menyebabkan individu terjebak kepada perasaan panik seperti contoh. Indidividu sedang berda di sebuah gedung tiba-tiba mendapat amaran ada ledakan bom. Kejutan ini akan menyebabkan emosi seseorang tidak stabil. ketidakstabilan ini akan menyebabkan pungsi-pungsi organ individu mengalami ketegangan seperti otot, syaraf, darah, detak jantung dan lain-lainnya. sehingga ia menimbulkan goncangan baik dari segi fisik maupun psikologi.

Penyebab Gangguan Anxiety (kegelisahan)

Adapun faktor yang menyumbang individu terkena ganguan mental seperti kegelisahan, kecemasan dan perasaan takut disebabkan oleh berbagai latar belakang. diantaranya ialah:

- Biological Contributions (faktor biologi)

- Psychologi Contributions (faktor psikologi)

- Social Contribution (faktor sosial)


Biological Contributions

Penyebab gangguan anxiety bukan sahaja timbul dari gangunan persekitaran, juaga disumbangkan oleh faktor biologi. Iaitu genetik yang diwarisi individu melalui gen dominan (homozigous) dari kedua ibu bapa sewaktu proses persenyawaan berlaku (meiosis). Kromosom akan saling berpasangan dan bertukar segmen. Oleh karna itu gen dari kedua ibu bapa akan diwarisi kepada anaknya. Apabila kedau dari ibu bapa mereka menghidapi penyakit seperti mudah cemas, jantung lemah dan penyakit lainnya, diperkirakan anak yang dilahirkan akan mudah terjangkit penyakit tersebut. (Kenler tr, al. 1995;Lesch, 1996; Poliman et, al ;1997)

Selain yang disumbangkan oleh faktor biologi, juga dipengaruhi faktor keluarga. Berdasarkan kajian yang didapatkan individu yaang melarikan diri dari rumah kerana masalah keluarga adalah faktor serius yang menyumbang kepa anxiety.

(Barlow; 2002)

Psychologi Contributions

Berdasarkan teori Freud yang menganggap anxiety ialah disebabkan oleh reaksi fisik yang takut terhadap bahaya. Individu berusaha mengelak dari kecederaan dan kesakitan. Kerana ada perasaan tidak mau terluka dan disakiti, perasaan inilah yang sebenarnya yang menggangu emosi individu menyebabkan ia merasa cemas, takut, dan gelisah. (Barlow; 2002)

Teori Behavioral juga menunjukkan anxiety dapat disebabkan kelas sosial, tahap ekonomi rendah, modeling dan proses pembelajaran yang berlaku. (Badura; 1986)

Social Contribution

Pengaruh sosial yang menyumbangkan kepada anxiety seperti masalah perkawinan, kesusahan mencari pekerjaan, penceraian dan kematian orang yang tersayang.

Anxiety lebih mudah mendatangkan stres mengakibatkan psikologi yang tidak normal. (Barlow; 2002)

Penyebab Umum Gangguan Anxiety (Generalized Anxiety Disorder) GAD

Secara umum anxieti berlaku disebabakan konplik yang terjadi dalam diri individu disebabkan benturan-benturan dengan persekitaran yang akan menimbulkan berbagai ganguan emosi abnormal.

Berdasarkan catatan klinik gangguan yang dihadapi pesakit anxieti banyak disebabkan oleh perasaan takut yang berlebiahan.

Kajian dijalankan pada tahun-tahun belakangan ini, mencatat sebagain besar anxieti disorder sisumbangkan oleh faktor genetik dan mereka yang melarikan diri dari keluarga. (Noyes, Clarkson, Crow, Yates, & Mc Chesney, 1987; Noyesetal, 1992)

Berdasarkan Keriteria GAD (Generalized Anxiety Disorder)

- Sisebabkan aktiviti yang berlebihan, ini menyebabkan hilangnya konsentrasi dan sedikit masa istirahat ia akan mengakibatkan sarap-sarap menjadi tegang.

- Individu yang mempunyai perasaan takut yang berlebihan. Susah dikawal ketika ia mengalami ketakutan

- Perasaan cemas dan takut yang melibatkan simtom-simtom seperti; resah, gelisah, perasaan tertutup, merasa dipinggirkan, menyalahkan nasib, susah konsentrasi, lekas marah, susah tidaur dan mengalami ketegangan.

- Disebabkan panik yang menimbulkan perasaan cemas dan takut dikeranakan masalah sosial atau lari dari rumah.

- Anxiety Disorder pengaruh persekitaran

- Gangguan mood emosi yang tidak stabil

Soourc: Reprinted with Permission From the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder, Fourth Edition, Text Revevision, Copyright @2000 American Psychiatric Association.

Statistik Terhadap Pesakit Anxiety

Individu yang mengalami perasaan takut dan ketegangan emosi banyak sekali, ini disebabkan oleh pengalaman yang pernah mereka alami. Jumlah mereka yang mengalami ketakutan disebabkan pengalaman mencapai angka 4 % dari populasi dunia dalam priode satu tahun. (Blazer, Hugas, George, Swarz & Boyer 1991; Carter, Wittchen, Pfister & Kessler, 2001; Kessler, 1994)

Adapun sebahagian penduduk yang terkena dengan GAD (Generalized Anxiety Disorder) ialah pesakit Panic Disorder. Laporan yang ditulis Anxirty Clinics 10 % daripada pesakit mempunyai karakter GAD (Generalized Anxiety Disorde) 30 % sampai dengan 50 % disebabkan panic disorder. (Roy-Byrne & Katon, 2000)

Berdasarkan kajian terbaru yang dijalankan karakter GAD (Generalized Anxiety Disorder). Didapati umumnya berlaku pada orang dewasa yang berumur 45 tahun keatas. Dan berlaku pula pada remaja yang berumur 15-24 tahun. (Wittchen, et, al ; 1994)

Laporan kajian menunjukkan angka tertinggi mereka yang memiliki karakter GAD. Sebanyak 17 % - 50% dari jumlah populasi mereka yang berumur 45 tahun keatas dan remaja yang berumur 15-25 tahun. (Salzaman, 1991)

Teknik Mengobati Pesakit Anxiety

- Ketika pesakit sedang mengalami Anxiety Disorder maka berikan masa sejenak untuk dia berkonsentrasi seperti menarik nafas lalu dihembuskan perlahan-lahan. Diulangi berkali-kali stiap kali pesakit mengalaminya. Dan selama delapan minggu, terapi yang dijalankan seorang pakar terapi harus selalu memberi dorongan dan motivasi terhadap pesakit. (Schweizer & Richels, 1996)

- Mengembalikan pungsi motor dan kognitif terhadap pesakit yang berkemungkinan tidak berpungsi dengan baik. (Hindmarch, 1986, van Laar, Volners & Verbaten, 2001, Haak, Blaauw, & Reimersma, 1982)

- Perkara yang lebih penting perlu di jalankan pakar terapi terhadapi terhadap pesakit anxiety disorer ialah penyembuhan secara psikologi. Untuk membuat pesakit berhenti dari memikirkan sesuatu yang mengancam kesetabilan emosinya. (Noyes, Garvey, Cook & Suelzer, 1991; Rickhels, Schwizer, Case, Green Blatt, 1990)

1 komentar:

  1. salam.. saya ada tubuhkan satu group wassap membincangkan penyakit ini bersama. kalau berminat nak join dan kongsi masalah boleh emailkan saya dengan tajuk AD ke azwanaznan@gmail.com & id wechat : iwanqais (letakkan note AD) thanks..

    BalasHapus